Tuesday 17 September 2013

Majlis Khatam Quran


Tarikh: 5 Ogos 2013 bersamaan 27 Ramadhan 1434

HARI berlalu dengan pantas. Ramadan berbaki dua atau tiga hari sahaja lagi. Ayuh samaada lailatul qadar sudah berlaku atau pon belum kita seharusnya menghidupkan malam malam terakhir ramadhan sebaik mungkin. Kesempatan ini MRSM kami telah mengadakan majlis khatam al-Quran.

                             

     

“Siapa yang membaca satu huruf dari Al Quran maka baginya satu kebaikan dengan bacaan tersebut, satu kebaikan dilipatkan menjadi 10 kebaikan semisalnya dan aku tidak mengatakan “alif lam mim” satu huruf akan tetapi Alif satu huruf, Laam satu huruf dan Miim satu huruf” ( HR. Tirmidzi dan dishahihkan di dalam kitab Shahih Al Jami’, no. 6469)
                            

                             
 Fadilah Khatam Qur'an

Dari Ibnu Abbas r.a., beliau mengatakan ada seseorang yang bertanya kepada Rasulullah saw. “Wahai Rasulullah, amalan apakah yang paling dicintai Allah?” Beliau menjawab, “Al-hal wal murtahal.” Orang ini bertanya lagi, “Apa itu al-hal wal murtahal, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Yaitu yang membaca Al-Qur’an dari awal hingga akhir. Setiap kali selesai ia mengulanginya lagi dari awal.” (HR. Tirmidzi)
                             

                              

Yaa Allah limpahkan rahmat-Mu terimalah amal tadarus kami dan jamaah sekalian, tutupilah kekurangan dan kekhilafan kami bila sekirannya ada bacaan atau pun ada yang belum khattam, berilah kami kemampuan memperbaiki urusan kami, karena hanya Engkaulah Yaa Allah, Robb yang maha terpuji dan memiliki kesempurnaan. Sampaikanlah kami kedalam malam lailatul Qadr dengan segala kerendahan hati, kami memohon ptertolongan-Mu , Aamiin..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...